Programy Primární prevence jsou určeny žákům ZŠ a studentům SŠ, tj. žákům mladšího i staršího školního věku a mládeži, v Praze a ve Středočeském kraji. Hlavním cílem programů je snaha předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování v třídních kolektivech. Zařazení programu má smysl ve třídách, v nichž není znám výraznější výskyt rizikového chování, na jehož prevenci je konkrétní program zaměřen. Žáci a studenti jsou ve formativním věku, jejich hodnoty a normy se tak ještě vyvíjejí. Zároveň jsou ohrožováni tlakem vrstevnických skupin či negativními společenskými trendy, které by mohly mít vliv na rozvoj jejich sociálně nežádoucího chování.
Hlavním těžištěm programů je řada interaktivních aktivit individuálního i skupinového charakteru, jejichž průběh je vždy předmětem následné reflexe, v níž se mohou žáci lépe zamyslet nad vlastním i kolektivním jednáním. Aktivity ve skupinách jsou záměrně koncipovány tak, aby podporovaly zdravou kooperaci i mimo běžné koalice ve třídě. Výklad je prokládán řadou nácvikových, sebepoznávacích, výtvarných, pohybových či relaxačních technik. Lektorující programu v neposlední řadě podněcují diskuse nad vybraným tématem a vedou žáky k vzájemnému respektu. Výstupem každého programu je stručná závěrečná zpráva o jeho průběhu vč. nabídky návazných služeb – v případě indikace závažného problému ve třídě se může jednat např. o program Selektivní prevence.
Všechny programy vycházejí ze sociálně osobností výchovy – mezi jejich zastřešující cíle patří podpora zdravého životního stylu, práce s pravidly, zajištění bezpečného prostředí, posílení dobrých vztahů ve třídě, nabídka sebezkušenostního seznámení se s tématem a poskytnutí informací o možnostech pomoci. Lektorující se snaží předat žákům takové znalosti, dovednosti a postoje, které by fungovaly protektivně ve vztahu k potenciálnímu rozvoji rizikového chování. Každý program má dále své specifické cíle. Vzhledem k tomu, že lektorující vždy přizpůsobují náplň programu aktuální situaci a naléhavým tématům ve třídě, může se stát, že nedojde k naplnění všech předem stanovených cílů.
Dlouhodobou praxí jsme si ověřili, že ideální délka bloku činí 3–4 vyučovací hodiny. Takováto časová dotace umožňuje navázat se třídou bližší kontakt, ponořit se v tématu hlouběji a realizovat více aktivit. Dvouhodinové bloky, které některé školy stále žádají, poskytují prostor primárně k předávání informací a samotní žáci v jejich závěru vyjadřují zklamání z nedostatku aktivit.
Nejste si jistí výběrem tématu nebo frekvencí prevence? Většina škol umožňuje svým žákům účast na bloku primární prevence 2x za školní rok. Nejlépe se nám spolupracuje se školami, které mají sestavený plán základních témat pro jednotlivé ročníky. Za osvědčený a efektivní způsob volby tématu považujeme takový, na němž se může podílet jak třídní učitel, tak třídní kolektiv jako takový. Proto jsme s některými školami vytvořili systém, kdy v 1. pololetí absolvují třídy „povinné téma“, které plánuje školní metodik prevence, a ve 2. pololetí si téma vybírá třídní učitel (ve spolupráci se třídou) dle aktuální situace ve třídě. Přehled jednotlivých témat, doplněný o doporučení, v jakých ročnících je vhodné téma zařadit, vizte v sekci Nabídka.