Jak vybrat
téma bloku

Většina škol umožňuje svým žákům účast na bloku primární prevence 2x za školní rok. Nejlépe se nám spolupracuje se školami, které mají sestavený plán základních témat pro jednotlivé ročníky. Za osvědčený a efektivní způsob volby tématu považujeme takový, na němž se může podílet jak třídní učitel, tak
třídní kolektiv jako takový. Proto jsme s některými školami vytvořili systém, kdy 1. pololetí absolvují třídy „povinné téma", tzn. téma, které plánuje školní metodik prevence tak, aby všichni žáci absolvovali nejdůležitější bloky PP v průběhu školní docházky podle plánu, a ve 2. pololetí si téma vybírá třídní
učitel podle aktuální situace ve třídě, nebo třídní učitel ve spolupráci se třídou. Jednotlivá témata bloků jsou doplněna o doporučení, ve kterých ročnících je dané téma vhodné zařadit. Po vzájemné domluvě je však možné programy uzpůsobit i pro jiné ročníky.

Tématická
nabídka

Třídní pravidla
program je primárně určen
žákům 1. až 6. tříd ZŠ
Cílem programu je vytvořit věcná a konstruktivní pravidla, která povedou k podporujícímu klimatu ve třídě. Tato pravidla směřují k minimalizaci nerespektujícího a
nevhodného chování a zajištění bezpečného třídního prostředí. Na tvorbě třídních pravidel se budou podílet žáci sami ve spolupráci s třídním učitelem.
Vztahy 1 - emoce
program je primárně určen
žákům 1. až 4. tříd ZŠ
Cílem programu je pojmenovat základní spektrum emocí a pomoci žákům rozpoznávat a popisovat emoce. Třídní kolektiv bude seznámen s tím, že emoce jsou přirozenou součástí života a každý může prožívat různé
emoce v různých situacích. Žáci si navzájem předají tipy, jak s emocemi pracovat, jak na ně reagovat a jakým způsobem poskytovat podporu a porozumění těm, kteří nás obklopují.
Vztahy 2 - komunikace
program je primárně určen
žákům 2. až 5. tříd ZŠ
Program se zaměřuje na komunikaci především v oblasti mezilidských vztahů. Lektoři žákům představí jednotlivé složky a procesy komunikace a vysvětlí pojmy emoce,
empatie, konflikt a kompromis. Program žáky podporuje v rozvoji aktivního naslouchání a vyjadřování vlastních myšlenek a emocí.
Vztahy 3 - kamarádství a respekt
program je primárně určen
žákům 3. až 5. tříd ZŠ
Program se zaměřuje na různé podoby kamarádství a důležitost vzájemného respektu. Jeho cílem je podpořit vytváření zdravého a respektujícího třídního klimatu, které napomáhá rozvoji pozitivních mezilidských vztahů. Program taktéž
seznamuje žáky s možnostmi konstruktivního řešení konfliktů (nejen) ve třídě. Lektoři spolu se třídou vymezí pojmy konflikt, žalování a šikana, poukáží na rozdíly mezi těmito pojmy i jejich častou dezinterpretaci.
Vztahy 4 - spolupráce
program je primárně určen
žákům 3. až 5. tříd ZŠ
Program je koncipován tak, aby žákům zprostředkoval pozitivní společný zážitek a umožnil jim osvojit si principy úspěšné spolupráce v praxi, a to nejen v rámci běžných skupin ve třídě, ale také mimo ně. Cílem
programu je představit žákům principy dobré spolupráce a poskytnout jim prostor pro rozvoj komunikačních dovedností a schopnosti konstruktivního řešení problémů.
Nezdravý kolektiv
program je primárně určen
žákům 6. až 8. tříd ZŠ

S pomocí lektorů budou žáci identifikovat žádoucí a nežádoucí chování v kolektivu a ukáží si, jak posílit odmítavé postoje vůči bezohlednému a nerespektujícímu jednání.
Třídní kolektiv bude seznámen s pojmy šikana, konflikt, bezpečí, nepsaná pravidla a skupinové normy a s jejich významem pro třídní klima.
Hranice a důvěra
program je primárně určen
žákům 6. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Program přispívá k budování zdravých mezilidských vztahů, prevenci konfliktů a posílení celkové pohody a bezpečí ve třídě. Kromě tématu důvěry budou žáci/studenti
během programu seznámeni rovněž s jednotlivými druhy hranic, které se budou učit rozpoznávat a akceptovat jejich rozdílné úrovně a nastavení.
Agresivita a asertivita
program je primárně určen
žákům 7. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Cílem programu je posílit schopnost vyjadřovat své potřeby a názory s respektem k druhým, jejich potřebám a hranicím. Lektoři žákům/studentům osvětlí pojmy agresivita a
asertivita a seznámí je s principy asertivního chování a jeho výhodami. Žáci/studenti se dozvědí, jak efektivně vyjádřit svůj názor a jak se zdravě prosadit ve skupině.
Bezpečný internet
program je primárně určen
žákům 1. až 3. tříd ZŠ
Cílem programu je posílit digitální gramotnost jednotlivých žáků tak, aby byli schopni používat internet a digitální technologie zodpovědně a bezpečně. Žáci se seznámí jak
s přínosy internetu, tak s riziky spojenými s jeho užíváním a vyzkouší si rovněž reagovat na nevhodnou komunikaci či nepatřičný internetový obsah.
Digitální gramotnost
program je primárně určen
žákům 4. až 5. tříd ZŠ
Lektoři spolu se žáky pojmenují výhody a možná rizika používání digitálních technologií. Žáci získají rady a tipy, jak zvýšit svou digitální bezpečnost a společně s lektory zformulují
zásady bezpečného užívání aplikací a sociálních sítí. Důraz je kladen na prevenci a řešení rizikových situací v online prostoru.
vytváření zdravých a bezpečných vztahů v kyberprostoru.
Vztahy v kyberprostoru
program je primárně určen
žákům 6. a 7. tříd ZŠ
Program přispívá k posílení digitální gramotnosti a zvýšení povědomí o rizicích, kterým mohou žáci v digitálním světě čelit. Cílem programu je seznámit třídní kolektiv s pojmy kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking a sexting a podpořit jej ve
Žáci se zamyslí nad důsledky vlastního chování v internetovém prostředí a dozvědí se, jak předcházet rizikovým situacím či jak je případně řešit.
(Nad)užívání technologií
program je primárně určen
žákům 6. až 8. tříd ZŠ
Program se zaměřuje na vědomé a zodpovědné užívání technologií. Cílem programu je naučit žáky rozpoznat varovné signály vznikající závislosti u sebe i u druhých a seznámit se s riziky, specifiky i důsledky netolismu. Žáci budou reflektovat, jakým
způsobem tráví čas na internetu a jak to ovlivňuje jejich každodenní život. Lektoři se spolu s žáky zaměří nejen na identifikaci negativních dopadů nadměrného užívání technologií, ale i na způsoby, jak nadužívání předcházet či jak jej později řešit.
Zdraví a riziková chování
program je primárně určen
žákům 1. až 4. tříd ZŠ
Program se zaměřuje na různé aspekty zdraví včetně identifikace rizikového chování a jeho dopadů na zdraví a duševní pohodu člověka. Cílem programu je posílit odpovědnost žáků za vlastní zdraví a bezpečí tím, že jim umožní
posoudit, co je zdravé, nezdravé a potenciálně nebezpečné. Žáci budou seznámeni s dopady životního stylu na vlastní zdraví a budou podpořeni v přijímání změn souvisejících s dospíváním.
Stres emoce
program je primárně určen
žákům 5. až 7. tříd ZŠ
Cílem programu je podpořit žáky v přijímání a vyjadřování vlastních emocí a rozvíjet jejich emoční inteligenci. Žáci se seznámí s pojmy jako špatná nálada, úzkost, deprese či stres a dozvědí se, jak rozlišit prospěšný stres od stresu, který nám může škodit. Žáci budou
mít možnost podělit se se svými spolužáky o vlastní techniky vyrovnávání se s emocemi a napětím. Lektoři zároveň sami představí některé z metod práce se stresem a společně s třídním kolektivem si vyzkouší různé relaxační techniky.
Zdravé já
program je primárně určen
žákům 7. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Cílem programu je posílit psychickou odolnost a sebevědomí žáků/studentů. Program podporuje rozvoj pozitivního sebepojetí a sebehodnocení, poskytuje žákům/studentům nástroje a rozvíjí dovednosti, které jim
pomohou podporovat sebe i druhé v psychicky náročných situacích. Žáci/studenti budou seznámeni s riziky, která mohou plynout z nízkého sebevědomí a negativního sebepojetí.
Partnerství a sexualita
program je primárně určen
žákům 1. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Cílem programu je posílit u žáků/studentů zodpovědný postoj k vlastní sexualitě a intimitě. Třídní kolektiv si spolu s lektory vyjasní informace o partnerském životě a sexualitě a vyvrátí případné mýty a omyly. Podoba programu je přizpůsobena věku a naladění ve třídě. V nižších ročnících je důraz kladen na vymezení samotného pojmu
sexualita a na seznámení se s nejrůznějšími podobami lidského těla. Se staršími žáky/studenty se zaměřujeme na budování schopnosti vymezit se vůči druhým a určit si své hranice. Žáci/studenti jsou povzbuzování k pochopení a respektování vlastních i cizích individuálních potřeb a preferencí.
Život v rozmanitosti
program je primárně určen
žákům 3. až 5. tříd ZŠ
Cílem programu je posilovat u žáků vlastní zodpovědnost a ohleduplnost vůči okolnímu světu i respekt k odlišnostem, a to nejen v rámci třídy, ale také v širším globálním kontextu. Žáci budou podporováni ve vnímání svého jednání jako součásti většího celku a
uvědomění si, že svým postojem a jednáním mohou ovlivnit své okolí i svět kolem sebe. Žáci budou vedeni k uvědomění, že odlišnosti jsou přirozenou a přínosnou součástí života a společnosti.
Předsudky a stereotypy
program je primárně určen
žákům 6. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Program je zaměřen na posílení tolerance a respektu k odlišnostem. Cílem programu je pomoci žákům/studentům zorientovat se v pojmech jako rasismus, xenofobie, diskriminace, předsudek a stereotyp. Třídnímu kolektivu bude osvětleno, jak mohou
předsudky a stereotypy ovlivňovat jejich vnímání druhých lidí. Program nabízí příležitost seznámit se s pocity a zkušenostmi minorit, což umožní žákům/studentům lépe pochopit jejich perspektivu a posílí budování empatie.
Efektivní učení
program je primárně určen
žákům 6. až 7. tříd ZŠ
Cílem programu je podpořit žáky v uvědomění si vlastních učebních preferencí a nalezení způsobu učení, který jim nejlépe vyhovuje. Program je navržen tak, aby žáci pochopili, že každý jedinec má své vlastní individuální
potřeby a preferuje různé přístupy k učení. Lektoři seznámí žáky s konkrétními učebními metodami, které jim mohou pomoci dosáhnout lepších výsledků ve studiu.
První pracovní příležitosti
program je primárně určen
žákům 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Program se zaměřuje na podporu žáků/studentů v zamýšlení se nad reálnými možnostmi jejich budoucího pracovního uplatnění. Důraz je kladen na uvědomění si vlastních silných a slabých stránek. Součástí programu je nácvik praktických dovedností
spojených s hledáním zaměstnání, jako je správná formulace životopisu či seznámení se s průběhem výběrového řízení. Lektoři žákům předají informace o možných rizicích a nástrahách pracovních smluv a nekalých praktikách zaměstnavatelů.
Odpovědnost a právo
program je primárně určen
žákům 8. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Program je zaměřen na seznámení se s právy a povinnostmi souvisejícími s dovršením 15. roku života. Cílem programu je pomoci žákům/studentům porozumět vlastní odpovědnosti a dopředu umět vyvodit možné důsledky svého jednání. Žáci/studenti budou
seznámeni se základy a různými aspekty trestně právní odpovědnosti. Prostřednictvím interaktivních aktivit dostanou žáci/studenti možnost posoudit morální hlediska jednání a jejich relativitu.
Finanční gramotnost
program je primárně určen
žákům 8. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Cílem programu je rozvíjet u žáků/studentů klíčové finanční dovednosti, které jim pomohou efektivně nakládat s penězi. Žáci/studenti se v rámci praktického nácviku dozvědí, co jsou zbytné a nezbytné výdaje,
seznámí se s rodinným či osobním rozpočtem, s možnostmi spoření, zvyšováním příjmů či dostupnými úvěrovými produkty. Důraz je kladen na finanční samostatnost a odpovědnost.
Mediální gramotnost
program je primárně určen
žákům 8. až 9. tříd ZŠ
a studentům 1. až 2. ročníků SŠ
Cílem programu je podpořit v žácích/studentech schopnost kritického myšlení, posuzování a ověřování informací z médií. Během programu se třídní kolektiv seznámí s různými typy médií a bude se učit
rozpoznávat různé složky žurnalistiky. Žáci/studenti budou informováni o konceptu umělé inteligence a prostředcích, které využívají reklamy napříč médii.
Alkohol a kouření
program je primárně určen
žákům 3. až 5. tříd ZŠ
Cílem programu je objasnit žákům reálná rizika spojená s užíváním alkoholu a cigaret a vyvrátit rozšířené mýty, které mohou ovlivňovat jejich postoj a chování vůči těmto návykovým látkám. Žáci se pomocí aktivit
dozvědí o negativních dopadech alkoholu a kouření na zdraví a psychiku člověka. Program podporuje žáky v kritickém myšlení a rozvíjení schopnosti odolávat tlakům okolí.
(Nad)užívání a závislost
program je primárně určen
žákům 6. až 9. tříd ZŠ
Cílem programu je představit žákům širokou škálu oblastí, na nichž může být člověk závislý, a zvýšit povědomí žáků o znacích a faktorech spojených se závislostmi. Program se rovněž zaměřuje na vysvětlení podstaty bio-psycho-sociálních příčin a důsledků
závislostí. Třídní kolektiv se seznámí s fázemi rozvoje závislosti, dozví se, jak může závislost postupně ovlivňovat život jedince a procvičí si komunikaci svého rozhodnutí odmítnout užívání návykových látek.
(Ne)legální drogy
program je primárně určen
žákům 8. až 9. tříd ZŠ
Program se zaměřuje na rizika užívání legálních a nelegálních drog v bio-psycho-sociálním kontextu. Cílem programu je objasnit mechanismy užívání drog a nabourat mýty týkající se užívání nelegálních návykových látek. Žáci budou
informováni o nejrůznějších typech nelegálních látek a o dopadech jejich užívání
na zdraví a psychiku člověka. Během programu je u žáků rozvíjena schopnost odolávat vnějšímu tlaku.

Proxima Sociale o.p.s.

Sídlo:
Rakovského 3138/2
Praha 4 – Modřany
143 00
IČO: 49625624

Telefon office: +420 277 007 280
(Po–Pá, 8–16)

E-mail: office@proximasociale.cz
Datová schránka: s68qf4d
Číslo účtu: 35-5842040247/0100

Kontakty

Mgr. Jindřich Racek
Ředitel
E-mail: racek@proximasociale.cz
Telefon: +420 775 610 004

Mgr. Hana Solařová
Vedoucí rozvoje programů/Zástupkyně ředitele
E-mail: solarova@proximasociale.cz
Telefon: +420 774 610 092

Ludmila Borovková
Vedoucí ekonomka
E-mail: borovkova@proximasociale.cz
Telefon: +420 776 610 411

Donátoři

Vážíme si Vaší důvěry – děkujeme, že jste s námi.
Dále nas podporují
Podívejte se zde

Podpořte nás