Adaptační kurzy

Co očekávat

Adaptační kurz představuje jedinečnou příležitost posílit soudržnost třídy, a to včetně vzájemného vyladění vztahů mezi třídním učitelem a žáky či studenty. Lektorující kurzu zajišťují nastavení bezpečného prostředí a základních skupinových norem, čímž usilují o podporu zdravého třídního klimatu. Adaptační kurz poskytuje žákům či studentům dostatečný prostor jak k seznámení se a prohloubení vzájemné důvěry a respektu, tak k rozvoji sociálních, komunikačních i kooperativních dovedností. To vše na pozadí realizace široké palety zážitkových aktivit pod taktovkou profesionálního týmu, který celoročně pracuje s třídními kolektivy v rámci všeobecné primární a selektivní prevence. Žáci a studenti se mohou těšit na seznamovací, pohybové, logické, výtvarné a zábavné hry a aktivity individuálního, skupinového i celotřídního charakteru. Třídní učitel obdrží po realizaci adaptačního kurzu závěrečnou zprávu reflektující jeho průběh a obsahující konkrétní doporučení pro návaznou práci s kolektivem.
Adaptační kurz je vhodné realizovat při vzniku nových kolektivů. Vhodným obdobím pro zařazení kurzu je tak začátek 1. a 6. třídy ZŠ a začátek 1. ročníku SŠ (a začátek odpovídajících ročníků víceletých gymnázií). Adaptační kurz je dále vhodné zařadit v jakékoli třídě, v níž došlo ke sloučení žáků z různých tříd či k příchodu nových žáků.

Časté dotazy

Jak se říká – není čas ztrácet čas. Proto se neostýchejte obrátit se na nás s objednávkou adaptačního kurzu klidně rok dopředu. Kalendář se nám rychle plní a kapacity nemáme neomezené. 

Pokud jste někde neudělali dobrou zkušenost nebo váháte, který areál zvolit, rádi vám poskytneme několik tipů. 

Třídní učitel musí být přítomen po celou dobu programu, neboť nese za třídní kolektiv zodpovědnost. Většinou se však do průběhu jednotlivých aktivit nezapojuje, ale zastává roli tzv. pozorovatele, kdy má jedinečnou možnost sledovat žáky a žákyně v přirozené vzájemné interakci. Do vybraných, především seznamovacích aktivit, se třídní učitel zapojit může, ale nemusí – to záleží vždy na dohodě s lektorujícími. 

Nabídka

Nabídka adaptačních kurzů
Potřebujete stmelit kolektiv, ale mimoškolní akce pro vás není to pravé?

Vnitroškolní adaptační kurz (VšAK)

Vnitroškolní adaptační kurz probíhá optimálně na pozemku vaší školy (zahrada, hřiště), či v jiných, předem smluvených, vnějších prostorách v blízkosti školy. V případě potřeby či zájmu lze kurzy částečně realizovat v prostorách školy (třída, tělocvična, školní klub). Dle vašich možností a preferencí vám nabídneme několik variant tak, abychom našli časově i finančně optimální řešení – od několika hodin až po přespání ve škole. Jednotlivé varianty kurzu z hlediska časové dotace přímé práce se třídou vizte v sekci Ceník.
Potřebujete stmelit kolektiv a zároveň třídě nabídnout zážitky s přesahem?

Výjezdní adaptační kurz (VAK)

Výjezdní adaptační kurz (3 dny / 2 noci) realizujeme mimo školu – přijedeme za vámi do vašeho oblíbeného areálu, který se vám již osvědčil. Kurz předpokládá 20 hod. přímé práce se třídou a 10 hod. další odborné činnosti ve formě konzultací s třídním učitelem a vypracování závěrečné zprávy.

Ceník

Reference

Zajímá vás, jak hodnotí průběh adaptačního kurzu vyučující a ostatní pracovníci školy?

„Zvládl se zde obrovský kus práce."
(TU, Gymnázium Paměti národa)

„Kurz hodnotím jako velmi přínosný, odhalil a naznačil směry, kterými se třídou pracovat. Výborná komunikace během kurzu a následného denního programu. Konzultace s lektorujícími hodnotím jako velmi vstřícné, srozumitelné, jasné, užitečné, budu z nich hodně čerpat při práci se třídou."
(TU, ZŠ Světice)

„Měla jsem možnost zeptat se předem na cokoli. Zajímavé aktivity přiměřené věku i atmosféře. Skvělé profesionálky, citlivý a přiměřený přístup ke všem."
(TU, ZŠ Chodov)

„Děti se naučily spolupracovat v neobvyklých skupinkách. Zapojily se i děti z Ukrajiny a stydlivější děti. Obě lektorky uměly všechny zaujmout, nadchnout a motivovat. Celý adaptační kurz byl pro mě velmi inspirující."
(asistentka pedagoga, ZŠ Radlická)

„Informovanost dostatečná. Lektoři se ozvali e-mailem, popsali, co a jak bude probíhat."
(TU, ZŠ Kuncova)

„Hodně zajímavé aktivity. Zjistila jsem, jak funguje celá třída jako kolektiv. I před kurzem i v průběhu kurzu byla komunikace skvělá. Upozorňovali žáky, organizovali, hodně poslouchali, vnímali žáky."
(TU, ZŠ Mezi školami)

„Hezké aktivity, střídání činností, milý
přístup."
(TU, ZŠ Jeseniova)

„Žáci měli možnost se navzájem poznat, vyzkoušet si různé role ve skupině. Obdivuji vhled lektorů do dynamiky třídy, pro mě velmi přínosné."
(školní psycholožka, Lauderovy školy)
Zajímá vás, co říkají na průběh adaptačního kurzu žáci a studenti?

„Bomba, protože jsme se naučili
spolupracovat a naslouchat si."
(žákyně 6. B, ZŠ Světice)

„Líbila se mi ta vlajka, budeme mít ve třídě krásnou ozdobu."
(žákyně primy A, Gymnázium Jaroslava Heyrovského)

„Divadlo - užili jsme si nejvíce legrace."
(student kvinty, Gymnázium Paměti národa)

„Líbilo se mi, když jsme stavěli ten most, protože jsme museli spolupracovat."
(žák 6. B, ZŠ Chodov)

„Nejužitečnější mi přišel ten elektrický proud, protože jsme se museli domluvit."
(žákyně primy A, Gymnázium Jaroslava Heyrovského)

„Líbil se mi scrabble, protože jsme se začali víc spolu bavit a komunikovat."
(žákyně 6. C, ZŠ Kuncova)

,,Bavilo mě to a spoustu jsem se toho
naučila." (studentka primy, Lauderovy školy)
Zajímá vás, co říkají na průběh adaptačního kurzu žáci a studenti?

„Nezvyšovaly na nás hlas."
(žákyně 6. C, ZŠ Chodov)

„Líbilo se mi prolézání sítě. Protože jsme si museli pomáhat."
(žákyně primy C, Gymnázium Jaroslava Heyrovského)

„Bylo to docela dobrý, to s tím lanem, naučili jsme se spolupracovat."
(žákyně 7. A, ZŠ Rakovského)

„Líbilo se mi, jak jsme skládali z písmen slova, protože jsme si zaběhali."
(žákyně 6. B, ZŠ Mezi školami)

„Nejvíc se mi líbila hra Kdo je kdo, protože jsme se dozvěděli víc o paní učitelkách."
(žák 6. A+B, ZŠ Jánského)

„Nikoho neokřikovaly a snažily se být ke všem respektující."
(žákyně primy B, Gymnázium Jaroslava Heyrovského)

„Bylo to s nimi super."
(žákyně 6. B, ZŠ Radlická)

„Ta hra s papírkama na zádech byla fajn, dozvěděla jsem se hodně o ostatních."
(žákyně 6. C, ZŠ Chodov)

Certifikace

Certifikace adaptačních kurzů
Pro bližší informace o prodloužení certifikace vizte následující vyjádření MŠMT.
https://msmt.gov.cz/uploads/dopis_nm_informace_k_pozastaveni_01072019.pdf

Kontakty

Pokud máte zájem o realizaci adaptačního kurzu, kontaktujte prosím vedoucí sekce vzdělávání a prevence na uvedeném e-mailu či telefonním čísle. V případě jakýchkoli dotazů se na nás rovněž neváhejte obrátit.

PhDr. Eva Weislová 
Vedoucí sekce vzdělávání a prevence

Telefon: +420 777 471 803
E-mail: weislova@proximasociale.cz

 

Mgr. Michaela Hladká
Koordinace a řízení Primární prevence

Telefon: +420 775 608 508
E-mail: hladka@proximasociale.cz

Bc. Filip Kadlec
Koordinace a řízení Selektivní prevence, Indikované prevence, Dalšího vzdělávání

Telefon: +420 777 471 805 
E-mail: kadlec@proximasociale.cz

Proxima Sociale o.p.s.

Sídlo:
Rakovského 3138/2
Praha 4 – Modřany
143 00
IČO: 49625624

Telefon office: +420 277 007 280
(Po–Pá, 8–16)

E-mail: office@proximasociale.cz
Datová schránka: s68qf4d
Číslo účtu: 35-5842040247/0100

Kontakty

Mgr. Jindřich Racek
Ředitel
E-mail: racek@proximasociale.cz
Telefon: +420 775 610 004

Mgr. Hana Solařová
Vedoucí rozvoje programů/Zástupkyně ředitele
E-mail: solarova@proximasociale.cz
Telefon: +420 774 610 092

Ludmila Borovková
Vedoucí ekonomka
E-mail: borovkova@proximasociale.cz
Telefon: +420 776 610 411

Donátoři

Vážíme si Vaší důvěry – děkujeme, že jste s námi.
Dále nas podporují
Podívejte se zde

Podpořte nás