Prevence mateřské školy

Co očekávat

Během programu primární prevence v MŠ se zaměřujeme na podporu zdravého životní stylu, hovoříme s dětmi o různých formách rizikového chování a společně si povídáme o příčinách i možném řešení důsledků takového chování. Působíme v Praze a ve Středočeském kraji.
Program je realizován v prostorách MŠ a je rozdělen do bloků (90 min.), které by na sebe měly navazovat v ideálně týdenních rozestupech. Všechny bloky jsou vedeny stejnou lektorkou či lektorem. Program je určen primárně pro děti ve věku 5–7 let z předškolních tříd, jejichž kapacita by neměla přesáhnout 30 dětí – pakliže v MŠ funguje více předškolních tříd, je nutné pracovat s každou třídou zvlášť. V případě potřeby jsme schopni pracovat i se skupinou dětí různého věku.
Vybrané téma je v rámci programu prezentováno vždy s oporou o pohádku či příběh a jeho jednotlivé aspekty jsou dále rozvíjeny prostřednictvím využití dalších pomůcek (obrázky, maňásci, omalovánky aj.). Děti se nacházejí ve formativním věku, tudíž je efektivní působit na ně především prostřednictvím pozitivních vzorů. Je pro nás důležité, aby děti dokázaly nabyté znalosti a dovednosti uplatnit nejen v průběhu programu, ale i v rámci svého budoucího chování.
Před zahájením programu probíhá informativní schůzka koordinátorky projektu s vedením MŠ za účelem dojednání harmonogramu programu. Před vstupem do třídy informuje vyučující lektora o aktuální situaci. Z každého realizovaného bloku programu je vyhotovena zpráva reflektující průběh setkání.
Jednotlivá tematická zaměření programů společně s jejich stručnou charakteristikou naleznete v sekci Nabídka. Na úvod doporučujeme zvolit program „Jak se mít dobře“, který nám pomůže lépe poznat třídní kolektiv a na nějž další témata navazují.
Přehledově se programy dotýkají následujících tematických okruhů: vztahy (práce se základními emocemi, prevence a řešení šikany, podstata a význam přátelství, pomoc v mezilidských vztazích, rizika kontaktu s neznámými lidmi, podstata existence norem, předpisů a zákonů); závislosti (kouření, alkohol, drogy, nebezpečí manipulace s jehlami a stříkačkami, rizika virtuálního prostředí); zdraví (základy první pomoci, zásady užívání léků, osobní hygiena, (ne)zdravé potraviny, porozumění vlastnímu tělu). 

Časté dotazy

Pedagog zastává v průběhu programu ideálně roli pozorovatele, a má tak možnost sledovat děti jak v interakci s jinou dospělou osobou, tak mezi vrstevníky navzájem. Po předchozí domluvě s lektorujícím je možné zajistit aktivní zapojení pedagoga do programu.  

Program je koncipován maximálně pro 30 dětí a koná se při minimálním počtu 6 dětí. 

Nevíte si rady s výběrem tematického zaměření programu? Neváhejte kontaktovat koordinátorku služby, s níž zkonzultujete aktuální situaci a společně vyberete téma odpovídající vašim konkrétním potřebám a preferencím. Pokud dáváte přednost osobní domluvě, je možné domluvit si s koordinátorkou schůzku v prostorách vaší MŠ. 

První osvědčenou variantou je výběr pěti různě tematicky zaměřených programů, které jsou realizovány v týdenních rozestupech. Druhou častou variantou je celoroční plán, podle něhož jsou programy realizovány jednou měsíčně a s jehož sestavením vám rádi pomůžeme.   

Samozřejmě. V rámci prevence rizikového chování usilujeme rovněž o řešení aktuálních vztahových problémů dětí v třídním kolektivu. V těchto případech vám nabízíme tzv. program na míru” – jeho podobu, cíle i okolnosti zařazení s vámi dojedná koordinátorka programu. 

Nikoli. Kromě realizace programů pro děti v MŠ se intenzivně věnujeme rovněž podpoře jejich pedagogů a pořádáme různá vzdělávání či kavárny pro rodiče.  Pro bližší informace navštivte sekci Vzdělávání a podpora pedagogů a rodičů.

Naše programy jsou koncipovány pro děti předškolního věku, jsme však schopni realizovat je rovněž ve smíšených třídách. 

Nabídka

Nabídka programů v mateřských školách
VZTAHY

JAK SE MÍT DOBŘE – „Tři bratři a zakletá princezna“

VZTAHY K OSTATNÍM – „Žabička Amálka“

ROZPOZNÁVÁNÍ A ZVLÁDÁNÍ EMOCÍ – „Ferda a hra na schovávanou“

NEBEZPEČÍ OD CIZÍCH LIDÍ – „Kůzlátka“

ŠIKANA – „Jak se žije tučňákům ve škole“

VYTVÁŘENÍ PRÁVNÍHO VĚDOMÍ – „Jak Verunka zrušila pravidla“

ZTRÁTA – „Jak sovička ztratila dědečka“
ZÁVISLOSTI

KOUŘENÍ – „O Sněhurce trochu jinak“

ALKOHOL – „Jak se zvířátka poučila“

DROGY – „Jak kotě nechtělo spát“

VIRTUÁLNÍ LÁKADLA – „Jak Vendelína kamarádi zachránili“
ZDRAVÍ

LÉKY A ZÁKLADY PRVNÍ POMOCI – „Není lék jako lék“

HYGIENA – „Jak se sluníčko nemylo“

VÝŽIVA – „O tajemném lese“

JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU I. (JAK JSEM SE TU VZAL) – „O zvědavých dvojčatech“

JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU II. (PRÁCE S NEPŘÍJEMNÝMI POCITY) – „Dvojčata v ZOO“

JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU III. (UMĚNÍ ŘÍCT NE) – „Dvojčata hlídá babička“

VZTAHY

JAK SE MÍT DOBŘE – „Tři bratři a zakletá princezna“
  • Děti se seznámí s podstatou sousloví „mít se dobře“ a uvedou příklady duševní, tělesné a sociální pohody.
  • Děti určí, kdo je zodpovědný za to, zda se (ne)máme dobře.
  • Děti navrhnou různé činnosti a věci, kterými (ne)podporujeme vlastní pohodu.
VZTAHY K OSTATNÍM – „Žabička Amálka“
  • Děti si uvědomí podstatu přátelství a jeho důležitost pro lidský život.
  • Děti si uvědomí důležitost pomoci v mezilidských vztazích.
ROZPOZNÁVÁNÍ A ZVLÁDÁNÍ EMOCÍ – „Ferda a hra na schovávanou“
  • Děti se naučí rozpoznávat základní emoce (radost, smutek, vztek, strach) a uvedou
    příklady, jak se s danými pocity zdraví prospěšným způsobem vyrovnávají.
  • Děti se naučí s pomocí her a relaxačních aktivit pracovat se vztekem tak, aby neubližovaly sobě ani svému okolí.
NEBEZPEČÍ OD CIZÍCH LIDÍ – „Kůzlátka“
  • Děti se seznámí s riziky kontaktu s neznámými lidmi.
  • Děti vysvětlí, jak se zachovat vhodně při kontaktu s neznámými lidmi.
  • Děti vysvětlí rozdíl mezi neznámými lidmi a známými svých rodičů.
  • Děti se seznámí s rizikem kontaktu s neznámými lidmi na internetu.
ŠIKANA – „Jak se žije tučňákům ve škole“
  • Děti se seznámí s chováním, které lze považovat za šikanu.
  • Děti se seznámí s možnostmi, jak šikaně předcházet i jak ji řešit.
  • Děti se pokusí vcítit do prožitků jednotlivých aktérů v procesu šikany.
VYTVÁŘENÍ PRÁVNÍHO VĚDOMÍ – „Jak Verunka zrušila pravidla“
  • Děti vlastními slovy vyjádří, proč je důležitá existence určitých norem, předpisů a zákonů pro možnost spokojeného života každého člena společnosti.
  • Děti uvedou příklady situací, kdy jsou tyto normy zapotřebí.
ZTRÁTA – „Jak sovička ztratila dědečka”
  • Děti si zvědomí, co vše může znamenat ztráta.
  • Děti se dozvědí, že smrt a ztráta jsou nedílnou součástí života a že je v pořádku prožívat při ztrátě adekvátní emoce.
  • Děti popíší, jak na ztrátu reagují a co při tom pociťují.
  • Děti si vyzkoušejí různé techniky vyrovnávání se se ztrátou.

ZÁVISLOSTI

KOUŘENÍ – „O Sněhurce trochu jinak“
  • Děti se seznámí s různými důvody, proč lidé kouří.
  • Děti objasní škodlivý vliv kouření na lidský organismus.
ALKOHOL – „Jak se zvířátka poučila“
  • Děti se seznámí s důvody, účinky, následky a riziky požití alkoholu.
  • Děti pojmenují rizika spojená s užíváním alkoholu a s činnostmi, které člověk pod vlivem alkoholu nesmí vykonávat (řízení auta, práce atd.).
  • Děti si uvědomí, že větší množství alkoholu je pro dospělého člověka zdraví nebezpečné.
  • Děti rozliší vliv požívání alkoholu na děti a dospělé (rozdílný dopad na organismus).
  • Děti si uvědomí, že alkohol může škodit všem složkám lidského zdraví.
  • Děti dokáží určit, že za konzumaci alkoholu a její následky je každý člověk zodpovědný.
DROGY – „Jak kotě nechtělo spát“
  • Děti se seznámí s důvody, účinky, následky a riziky požití neznámé drogy.
  • Děti určí, kdo je za konzumaci drogy a následky konzumace zodpovědný.
  • Děti objasní, jakou roli hraje odpočinek a energie v lidském organismu.
  • Děti vlastními slovy vyjádří souvislost mezi konzumací drog a trestnou činností.
  • Děti se seznámí s nebezpečím plynoucím z manipulace s použitými jehlami a stříkačkami (možnost nákazy závažnými chorobami).
  • Děti vysvětlí, jak se vhodně zachovat při nálezu těchto předmětů.
VIRTUÁLNÍ LÁKADLA – „Jak Vendelína kamarádi zachránili“
  • Děti popíší nevýhody plynoucí z nadměrného užívání virtuálních technologií (počítač,
    tablet, mobilní telefon).
  • Děti vymyslí, jak lze kvalitně trávit volný čas bez virtuálních technologií.

ZDRAVÍ

LÉKY A ZÁKLADY PRVNÍ POMOCI – „Není lék jako lék“
  • Děti se seznámí s různými léky, které mohou pomáhat i škodit.
  • Děti vysvětlí, proč je důležité užívat většinu léků pouze na doporučení lékaře.
  • Děti se seznámí se základy první pomoci.
HYGIENA – „Jak se sluníčko nemylo“

  • Děti se seznámí s riziky nedodržování základní osobní hygieny.
  • Děti objasní, proč je důležité dodržovat osobní hygienu (např. předcházení nákazám).
  • Lektorující podpoří motivaci dětí k dodržování hygienických návyků.
VÝŽIVA – „O tajemném lese“

  • Děti se seznámí s různými typy tzv. zdravých a nezdravých potravin.
  • Děti uvedou příklady pestré stravy a argumenty ve prospěch její důležitosti (prevence poruch příjmu potravy).
  • Děti se seznámí se základními principy zdravého stravování.
JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU I. (JAK JSEM SE TU VZAL) – „O zvědavých dvojčatech”
  • Děti se dozvědí správné pojmenování a podobu vnějších a vnitřních pohlavních orgánů.
  • Děti se seznámí s postupnou proměnou dětského těla v tělo dospělé.
  • Děti se dozvědí, jak dojde k početí dítěte.
  • Děti se dozvědí správné pojmenování a podobu vnějších a vnitřních pohlavních orgánů.
  • Děti se seznámí s postupnou proměnou dětského těla v tělo dospělé.
  • Děti se dozvědí, jak dojde k početí dítěte.
JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU II. (PRÁCE S NEPŘÍJEMNÝMI POCITY) – „Dvojčata v ZOO“
  • Děti si uvědomí, že je normální zažívat divné nebo nepříjemné pocity jako je strach a stud.
  • Děti se zamyslí nad tím, které dotyky jsou jim příjemné a které nepříjemné.
  • Děti sdílí strategie, které jim pomáhají při překonávání strachu a studu.
JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU III. (UMĚNÍ ŘÍCT NE – PREVENCE SEXUÁLNÍHO OBTĚŽOVÁNÍ) – „Dvojčata hlídá babička“
  • Děti se dozvědí, že zkoumat své nahé tělo a dotýkat se jej je v pořádku, ale mají to dělat v soukromí a o samotě.
  • Děti si uvědomí, že mají věřit svému tělu a svým pocitům.
  • Děti si uvědomí, že dospělému mohou říct NE, pokud po nich žádá nesprávnou věc.
  • Děti si vyzkouší říkat NE v reakci na různé prosby.
  • Děti dokážou rozlišit běžné tajemství od „tajemství jedovatého“.
  • Děti určí, které dospělé osobě důvěřují a svěřily by jí jedovaté tajemství.

Ceník

Reference

Přečtěte si, jak hodnotí naše programy vyučující v MŠ. 
Skvělá realizace, střídání aktivit, pozornost dětem vyžadujícím zdravotní péči na 1*, prostor pro vyjádření dětí bez demotivující kritiky je skvělý. (MŠ U Bobříka)

Přístup je příjemný a zábavný. Děti lektora respektovaly a rády se zapojily. (MŠ Národní)

Předem jsme byli seznámeni s tématem a formou programu. Konzultovali jsme případnou potřebu úpravy. (MŠ Don Bosco)

Pěkně zpracované téma, časté střídání aktivit. Děti se zapojovaly, činnosti je bavily. (MŠ Ke Kašně)

P. lektorka byla milá, sympatická. Děti ihned zaujala, vhodně je motivovala k různým činnostem a hrám. Využívala různé obrázky a předměty. (MŠ Štěchovická)

Děti získaly spoustu nových poznatků. Děkujeme. (MŠ Úsměv)

Lektorka zaujala děti, motivovala, měnila organizaci, propojeno s pohybem. Obsah programu různorodý, zajímavý. (MŠ Jaata)
Výborná spolupráce s dětmi, pravidla, klidný přístup, podporovala zájem dětí. (MŠ Jarov)

Lektorka – skvělá, úžasná. Byl to pro mě zážitek, dívat se, jak paní lektorka pracuje s dětmi. (MŠ Útulná)

Velice milá vstřícná lektorka, respektující potřeby dětí, dokáže zaujmout děti, program byl hezky doplňován aktivitami pro děti – mohly se zapojit. (MŠ Troilova)

Komunikace s paní lektorku probíhá bez problémů, před hodinou nás se vším obeznámila. (MŠ Sdružení)
Lektorka si umí sjednat respekt, důslednost v dodržování pravidel. (MŠ Jitřní)

Pro vytváření dobrého klima na třídě bych další programy určitě ocenila. (MŠ Hevlínská)

Bylo fajn, že činnost byla proložená pohybovými aktivitami. (MŠ Chvaletická)

Paní lektorka byla velmi příjemná, mluvila vřelým a klidným hlasem. (MŠ Lehovec)

Děti byly vedené k sebereflexi ve vztahu k ostatním – hodnotím kladně. (MŠ Chvaletická – Lehovec)

Naprosto dokonalý. 100% připravenost, ale i skvělá improvizace ve vzniklých situacích (řešení nepříjemné situace, problém). (MŠ Mendíků)

Příjemná změna pro děti, upevňování toho, o čem jsme si už povídali. Lektorka vnímala citlivě podněty dětí, dávala všem prostor a všechno přiměřeně regulovala. (MŠ Palouček)

Správná reakce lektorky na únavu dětí změnou polohy, protažením, pohybem v průběhu celého programu. (MŠ U Bobříka)

Lektorka aktivně zapojila všechny děti tak, aby to pro ně bylo zábavné a přínosné, formou různých a všestranných aktivit. (MŠ Jablůňka)

Na již získaných poznatcích si děti měly možnost vyzkoušet vyjádření při scénkách. (MŠ U Nové školy)

Certifikace

Certifikace Prevence mateřské školy
Pro bližší informace o prodloužení certifikace vizte následující vyjádření MŠMT.
https://msmt.gov.cz/uploads/dopis_nm_informace_k_pozastaveni_01072019.pdf

Kontakty

Pokud máte zájem o realizaci programu primární prevence v MŠ, kontaktujte prosím jeho koordinátorku na uvedeném e-mailu či telefonním čísle.

V případě jakýchkoli dotazů či v případě potřeby konzultace, jak vytvořit plán primární prevence z naší nabídky, se na nás rovněž neváhejte obrátit. 

Monika Davidová, DiS. 
Koordinace Primární prevence MŠ

Telefon: +420 777 471 828
E-mail: davidova@proximasociale.cz

PhDr. Eva Weislová
Vedoucí sekce vzdělávání a prevence

Telefon: +420 777 471 803
E-mail: weislova@proximasociale.cz

Proxima Sociale o.p.s.

Sídlo:
Rakovského 3138/2
Praha 4 – Modřany
143 00
IČO: 49625624

Telefon office: +420 277 007 280
(Po–Pá, 8–16)

E-mail: office@proximasociale.cz
Datová schránka: s68qf4d
Číslo účtu: 35-5842040247/0100

Kontakty

Mgr. Jindřich Racek
Ředitel
E-mail: racek@proximasociale.cz
Telefon: +420 775 610 004

Mgr. Hana Solařová
Vedoucí rozvoje programů/Zástupkyně ředitele
E-mail: solarova@proximasociale.cz
Telefon: +420 774 610 092

Ludmila Borovková
Vedoucí ekonomka
E-mail: borovkova@proximasociale.cz
Telefon: +420 776 610 411

Donátoři

Vážíme si Vaší důvěry – děkujeme, že jste s námi.
Dále nas podporují
Podívejte se zde

Podpořte nás