Vzdělání a podpora pedagogů a rodičů

Co očekávat

Vzdělávání a podpora pedagogů
V kontextu celoživotního vzdělávání pedagogů vnímáme jako stěžejní sdílení a předávání dobré praxe v oblasti práce s třídním kolektivem. Rostoucí poptávka samotných pedagogů po profesním sdílení a lepší orientaci v konkrétních tématech nás vedla k vytvoření jednotlivých tematických okruhů pro tzv.  vzdělávání sboroven. Vzdělávání probíhá kazuisticko-reflektivní i výkladovou formou, avšak vždy s důrazem na interaktivitu celého procesu. Naším cílem je poskytnout pedagogům podporu a bezpečný prostor k dalšímu rozvoji jejich kompetencí, ale i schopnosti sebereflexe a reflexe vlastní práce s třídním kolektivem či jednotlivci v kontextu školy jako instituce s výchovným potenciálem. Během vzdělávání klademe důraz na propojení teorie a praxe, neboť správná teorie je ověřitelná pouze v praxi, a proto stavíme na vzájemném sdílení zkušeností účastníků. Práce s konkrétními kazuistikami nám umožňuje lépe ilustrovat teorii a připravit se na budoucí náročné situace. Z vlastní zkušenosti dáváme přednost dialogickému procesu učení, které reflektuje aktuální potřeby vzdělávaného, a je tak efektivnější.
Vzdělávání je určeno pro pedagogické pracovníky ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií a jeho min. rozsah jsou čtyři hodiny. Anotace jednotlivých tematických okruhů i další formy podpory (supervize, metodická podpora aj.), které pedagogům poskytujeme, naleznete v sekci Nabídka.
Vzdělávání a podpora rodičů
Z pohledu rodičovského vzdělávání považujeme za klíčové sdílení informací a osvědčených přístupů v oblasti prevence rizikového chování dětí a dospívajících. Rostoucí zájem rodičů o lepší porozumění tématům, s nimiž se jejich děti setkávají v rámci preventivních programů, nás vedl k vytvoření konceptu Rodičovských kaváren. Tato setkání jsou zaměřena na aktuální témata primární prevence a poskytují rodičům prostor pro získání informací, sdílení zkušeností i kladení otázek.
Rodičovské kavárny probíhají formou odborného výkladu doplněného o interaktivní prvky a prostor k diskusi, aby se účastníci mohli aktivně zapojit a reflektovat konkrétní situace ze svého rodičovského života. Naším cílem je nabídnout rodičům bezpečné a podporující prostředí pro rozvoj jejich výchovných kompetencí, porozumění rizikům, s nimiž se jejich děti mohou setkat, a možnost získat praktické nástroje pro komunikaci s nimi.
Během setkání propojujeme teoretické poznatky s reálnými situacemi, protože prevence je nejúčinnější tehdy, když je propojena s každodenním životem rodiny. Práce s konkrétními příklady a kazuistikami umožňuje rodičům lépe pochopit souvislosti a připravit se na potenciální výzvy. Věříme v dialog a vzájemné sdílení, které respektuje individuální zkušenosti rodičů a jejich potřebu nacházet efektivní způsoby, jak své děti podporovat v bezpečném a zdravém vývoji.

Nabídka – pedagogové

V rámci DVPP nabízíme:
  • vzdělávání sboroven,
  • otevřená vzdělávání,
  • metodickou podporu vedení,
  • metodickou podpora „na míru”,
  • individuální metodickou podporu,
  • supervize.

OTEVŘENÁ VZDĚLÁVÁNÍ

Smyslem otevřených vzdělávání, která organizujeme pravidelně v našich prostorách v Praze 4, je podpořit konkrétní pedagogy, kteří v rámci svého profesního růstu stojí o „pohled zvenčí”. Vzdělávání probíhá v malých skupinách formou sdílení zkušeností s kolegy z různých škol a regionů.

INDIVIDUÁLNÍ METODICKÁ PODPORA

Individuální metodická podpora je ideálním nástrojem v momentě, kdy chcete intenzivně podpořit konkrétního pedagoga v jeho náročné profesní situaci. Individuální metodické podpory lze využít rovněž jakožto rozšiřující služby při již existující spolupráci nad náročnějším kolektivem v rámci Programu Selektivní prevence nebo jako samostatného nástroje seberozvoje.

METODICKÁ PODPORA VEDENÍ

Metodické podpory může vedení školy využít v případě, že se nachází v jakkoli náročné situaci. Pokud např. řešíte vhodnost svých postupů vůči žákům, rodičům či podřízeným, nabízíme vám poradenství vycházející z vašich aktuálních potřeb.

METODICKÁ PODPORA „NA MÍRU”

Metodická podpora „na míru” je ideálním nástrojem v momentě, kdy hledáte způsob, jak podpořit skupinu pedagogů v přístupu ke konkrétnímu případu či komplexnější situaci. Vzhledem k povaze problému najdeme nejvhodnější rozsah a formu metodické podpory tak, aby vyhovovala vašim možnostem a preferencím.

SUPERVIZE

Supervize je bezpečný prostor pro skupinu nebo jednotlivce, v jehož rámci se lze zamýšlet nejen nad konkrétními situacemi z výuky, nýbrž i nad atmosférou a vztahy napříč školou. Pravidelná týmová supervize předchází rozvoji syndromu vyhoření, slouží jako prevence předčasného odchodu učitelů ze škol a prohlubuje schopnost reflexe vlastního pedagogického působení. Kromě týmové supervize nabízíme rovněž supervizi skupinovou a individuální.

VZDĚLÁVÁNÍ SBOROVEN

Vzdělávání lze realizovat pro celou sborovnu, nebo její část. Níže si můžete vybrat z nabídky jednotlivých kurzů. Zároveň jsme připraveni sestavit vám vzdělávání „na míru“ dle vašich potřeb a vždy v souladu se standardy DVPP MŠMT.
„Jednotně do třídy aneb Čtyřlístek témat pro práci se třídou“ (18 hod.)
Kurz obsahuje čtyři tematické celky: Práce s pravidly v třídním kolektivu, Postihy a sankce v třídním kolektivu, Předávání třídnictví a Milníky ve vývoji třídy. Vzdělávání je primárně určeno pro sborovny.
„JÁ a… mé odstíny” (16 hod.)
Účastníci kurzu si zvědomí, které konkrétní situace při práci se třídou a které typy žáků vnímají jako subjektivně náročné, a budou zkompetentňováni směrem ke zvládání náročných momentů. Účastníci budou vybízeni ke sdílení vlastních zážitků jak z realizovaných sebezkušenostních aktivit, tak z dosavadní praxe – na konkrétních příkladech tak bude prakticky ilustrováno, jakým způsobem interagovat s konkrétními typy žáků, jak pracovat s vlastními hranicemi, potřebami a očekáváními směrem k sobě, ale i k žákům, kolegům a zákonným zástupcům žáků. Kromě efektivních způsobů práce se skupinou či jednotlivcem tak budou účastníkům představeny i základní pilíře konstruktivní komunikace.
„To děláme průběžně... aneb Třídnické hodiny“ (8 hod.)
Účastníkům budou představeny konkrétní preventivní a intervenční aktivity, které lze realizovat v rámci třídnických hodin, a to vč. prezentace modelové třídnické hodiny. Dále budou účastníci seznámeni s principy symetrické komunikace, s problematikou poskytování zpětné vazby a vedením reflexe. Kurz je věnován rovněž způsobu nastavení třídních pravidel, zavedení systému postihů a sankcí, zajištění bezpečného prostředí a udržení bezpečné skupinové normy chování.
„Jednota v rozmanitosti aneb Inkluze ve třídě” (8 hod.)
V úvodu kurzu budou mít účastníci nejprve prostor zvědomit si vlastní postoj k inkluzi. Výchozím bodem pro další společnou práci budou konkrétní příběhy a zážitky, s nimiž účastníci přicházejí. Na jednotlivých příkladech bude prakticky ilustrováno, jak pracovat s různě hendikepovanými žáky, tedy jaké mechanismy jsou funkční, a jaké nikoli. V sebezkušenostní části prožijí účastníci různé (komunikační) situace, v nichž se běžně ocitají znevýhodnění žáci v souvislosti se svým hendikepem, a bude poskytnut dostatečný prostor pro reflexi pocitů účastníků. Kurz dále nabízí společnou diskusi nad tím, jak pracovat s individualitou znevýhodněného žáka a jak pracovat s kolektivem v inkluzivní třídě – jaké jsou naše možnosti, a co naopak úspěšné inkluzi brání. Interaktivní formou se účastníci seznámí s vybranými preventivními a intervenčními aktivitami.
„Jak na ně? aneb Práce s pravidly a sankcemi” (8 hod.)
Kurz nabízí přehled základních funkčních i nefunkčních metod práce s pravidly, sankcemi a postihy v třídním kolektivu s cílem udržení bezpečné skupinové normy. Účastníci se dozvědí, jak stanovit a zavést třídní pravidla, jakou roli hrají precedenty v dodržování pravidel a jaké důsledky může mít jejich nedodržování – jak jej postihovat, a jak naopak žáky k dodržování pravidel motivovat. Účastníci budou seznámeni se zaváděním systému postihů a sankcí – zjistí, jak pracovat s opakovaně sankcionovanými žáky, a seznámí se s rolí pozitivní motivace jako prevence nadměrného udílení sankcí. Kurz klade důraz rovněž na způsoby komunikace pravidel, sankcí a postihů napříč pedagogickým sborem i směrem k zákonným zástupcům žáků.
„Proč to nedodržujete? aneb Práce s pravidly v třídním kolektivu” (6 hod.)
Účastníci kurzu se dozvědí, jak stanovit a zavést pravidla, jak žáky motivovat k jejich dodržování, a jak naopak postihovat jejich nedodržování, které s sebou může nést různé důsledky. Kurz je zaměřen rovněž na realizaci pravidel napříč pedagogickým sborem, revizi pravidel, roli precedentů v dodržování pravidel a práci s výjimkami z pravidel.
„Žákovskou na stůl! aneb Postihy a sankce v třídním kolektivu” (6 hod.)
Kurz se zaměřuje na zavádění systému postihů a sankcí s cílem udržet ve třídě bezpečné skupinové normy chování. Jeho účastníci se naučí pracovat s pozitivní motivací jako prevencí nadměrného užívání sankcí a dozvědí se, jak přistupovat k opakovaně sankcionovaným žákům. Důraz je kladen rovněž na nutnost komunikace napříč pedagogickým sborem i směrem k zákonným zástupcům žáků ve věci sankcí a postihů.
„Od září jsou nějaký jiný... aneb Milníky ve vývoji třídy” (6 hod.)
Účastníci kurzu se dozvědí, jak pracovat s významnými událostmi v životě třídy. Může se jednat např. o odchod žáka či více žáků v důsledku náročné situace ve třídě, příchod nového žáka (s SVP), náhlý či nestandardní odchod vyučujících, přechod na druhý stupeň, změnu třídního učitele, spojování či rozdělování tříd nebo intenzivní třídní zážitek.
„Na tohohle si dávej pozor... aneb Předávání třídnictví” (4 hod.)
Kurz se zaměřuje na častá rizika spojená s přechodem žáků z prvního na druhý stupeň. Účastníci kurzu se dozvědí, jak dobře ukončit třídnictví, a jak naopak z pozice nového třídního učitele přispět k vzájemnému naladění mezi učitelem, žákem a rodiči. Kurz se dále věnuje tématu překlenování důvěry, roli bývalého třídního učitele a úskalí spojování či částečného spojování tříd.

Komunikace se zákonnými zástupci (4–8 i více hod.)
V rámci vzdělávání jsou probrány klíčové aspekty komunikace, argumentace a zvládání náročných komunikačních situací v kontextu školy, především pak v komunikaci se zákonnými zástupci. Účastníci jsou seznámeni s tím, jak rozpoznat manipulaci, argumentační fauly, jak pracovat v emočně vypjatých momentech atd. – to vše volitelně i v nácvicích a praktických cvičeních. V rozšířené variantě pak vzdělávání zahrnuje i základní úvod do přístupu a technik nenásilné komunikace, mediace a deeskalace.
Minimum pro předcházení, rozpoznání a ošetření ohrožujících skupinových norem a šikany v kolektivu (4–8 i více hod.)
Kurz kromě seznámení s mechanismy vzniku a rozvoje skupinově patologických jevů v chování kolektivu nabízí též faktické postupy a strategie řešení již zasažených kolektivů. Vzdělávání klade důraz na kontextové a systematické vnímání a práci s (ne)bezpečným třídním, potažmo školním klimatem a nabízí způsoby (pře)nastavení mechanismů školy tak, aby podporovaly pozitivní, respektující a prosociální prostředí.
Skupinová dynamika třídního kolektivu (4–8 hod.)
Během vzdělávání jsou účastníkům představeny základní teoretické koncepty související se skupinovou dynamikou (role ve skupině, fáze skupiny apod.) v přímém propojení s reálnou praxí s cílem nastavit, udržet a kultivovat bezpečné skupinové klima. Volitelně vzdělávání obsahuje praktické nácviky a techniky směřované k většímu uvědomění si nejen představené teorie, ale i způsobů práce s rozličnými skupinami.
Reflexe jako efektivní nástroj učení se i kultivace skupiny (4–8 hod.)
Cílem kurzu je předat zúčastněným techniky reflexe jakožto nástroje využitelného nejen v rámci třídnických hodin, ale i v rámci „standardní” výuky. Účastníci jsou seznámeni s vícery technikami reflexe, a to včetně jejich teoretického ukotvení a možnostmi praktického využití. Volitelně lze zařadit praktické nácviky a techniky vedoucí k většímu upevnění předkládaných metod.

Nabídka – rodiče

Rodičovské kavárny
Rodičovská kavárna představuje setkání o délce min. 90 minut, které probíhá z důvodu dobré dostupnosti v příjemném a adekvátním prostoru školy. Účast není početně omezena – setkání se může zúčastnit libovolný počet rodičů dle zájmu a kapacity prostoru.
Každá kavárna má jasně vymezené téma. Hlavní náplní kavárny je odborný výklad, v němž lektorující poskytne klíčové informace a praktické tipy, a následná diskuse, během níž mají rodiče prostor pokládat otázky, sdílet zkušenosti a společně hledat vhodné přístupy k dané problematice.
„Nové” drogy
Cílem je informovat rodiče o aktuálních trendech a rizicích spojených s užíváním „nových” drog. Důraz je kladen na kratom, HHC, nikotinové sáčky, elektronické cigarety aj.
Digitální (ne)bezpečí a závislosti
Seznámení s největšími riziky a charakteristikami nejen sociálních sítí a her, ale i dalších digitálních nástrah. Pozornost je věnována též způsobu komunikování a nastavování hranic v kontextu užívání digitálních technologií.
Šikana a kyberšikana
Probírána jsou nejen témata motivace, forem a způsobů (kyber)šikany, ale též způsoby včasného záchytu a následných řešení, včetně představení možností další pomoci a návazných kroků po odhalení šikany.
Duševní zdraví dětí a dospívajících
Hlavními probíranými tematickými celky jsou poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, sebevraždy a související témata nejen „první pomoci”, ale i dlouhodobé podpory pro děti a dospívající.
Komunikace s dětmi a dospívajícími
Jak být svým dětem nablízku, ale zároveň jim ponechat autonomii při udržení bezpečného, důvěrného a dostupného vztahu? Probírány jsou techniky a způsoby komunikace s dětmi a dospívajícími v odlišných kontextech a za různých okolností.
Rodičovská kavárna „na míru"
Máte specifickou představu o tematické náplni či formě práce s rodiči? Neváhejte nás se svými požadavky oslovit, společně se pokusíme najít ideální řešení.

Časté dotazy

Vzdělávání a podpora pedagogů

Pokud máte zájem o specifické téma, které nevidíte v nabídce, neváhejte se nám ozvat, a to nejlépe e-mailem, popř. telefonicky. Pokud to bude v našich silách, rádi se vašim potřebám přizpůsobíme. 

Určitě! Dle konkrétního počtu pedagogů, tématu a hodinové dotace se společně domluvíme na smysluplném rozdělení sborovny na logické menší celky, aby byla zachována interaktivita vzdělávání. Zároveň nám takové rozdělení umožňuje přesněji zacílit konkrétní téma – např. práce s pravidly na I. a na II. stupni ZŠ, pravidla v družině či z pohledu asistentů pedagoga apod. Pro bližší informace nás neváhejte kontaktovat.

Dle tématu, velikosti skupin/y a celkové časové dotace se pokusíme najít nejvhodnější kompromis tak, aby neutrpěla celková kvalita a úroveň vzdělávání. Neváhejte nás oslovit s vašimi konkrétními představami, v dialogu s vámi se pokusíme najít optimální řešení. 

Vzdělávání a podpora rodičů

Způsobů je mnoho, z naší zkušenosti se nejvíce osvědčuje kombinace několika faktorů.

1) Zvolit čas, na nějž jsou rodiče zvyklí a je pro ně dostupný.

2) Nabídnout po dobu kavárny „hlídání” dětí – např. formou družiny.

3) Informovat rodiče obvyklým komunikačním kanálem v dostatečném předstihu – obvykle tedy hromadnou zprávou ve školním informačním systému (Bakaláři, ŠkolaOnline apod.) min. měsíc předem a zároveň umístit informaci na web školy.

4) Inzerovat akci konkrétněmin. uvést datum, čas a téma kavárny, připojit krátkou anotaci tématu i přednášející/ho, kterou dle tématu rádi dodáme, a další doprovodné informace – např. o zajištění dětí v průběhu kavárny apod. Pozvánku doporučujeme umístit v letákové formě např. na nástěnku ve veřejném prostoru školy.

Se všemi výše uvedenými kroky vám rádi pomůžeme, neváhejte se nám proto ozvat!

V zásadě ano – na základě vašich preferencí a očekávání téma samozřejmě adekvátně upravíme pro danou cílovou skupinu, formát a časový rozsah. Pro tyto případy nás neváhejte kontaktovat, pokusíme se najít optimální způsob respektující vaše potřeby. 

Ceník

Reference

Zajímá vás, v čem spatřují účastníci našeho vzdělávání jeho největší přínos?
„Ujasnění si všech pojmů, získání nových poznatků, které pak mohu dále využívat v praxi, sdílení a obohacení se o nové poznatky s účastníky školení.“

 „Vědomí, že problémy jsou všude, že v tom nejsem sama.“

„Možnost sdílení zkušeností. Nápady, jak to dělají jinde. Uvědomění si vlastních omylů. Návody na řešení dílčích problémů.“

 „Celková koncepce tohoto programu je velmi pěkně vytvořena – líbí se mi možnost přizpůsobit témata aktuálním potřebám zúčastněných.“

 „Semináře jsou na velmi dobré úrovni, lektoři dovedou vést diskusi, dávají prostor pro sdílení zkušeností, je poznat, že mají bohaté zkušenosti s prací s různými typy sociálních skupin.“

„Velmi dobrá úroveň semináře – lektoři, organizace semináře, prostředí, dodržení časového harmonogramu.“

„Moc Vám za celý náš tým děkuji za pomoc, kterou nám poskytujete. Vaše kurzy jsou pro nás nejpřínosnější a nejvíce sedí k práci, kterou děláme. Určitě bych ráda navázala spolupráci i v dalším školním roce."

„Získala jsem odpovědi na své otázky a zároveň získala nové podněty k přemýšlení. Velmi děkuji.”

„Děkuji za velmi přínosné vzdělávání, které se přelévalo i do oblasti komunikace s rodiči – řešení dodržování/nedodržování nastavených pravidel jejich dětí.”
„Oceňuji skutečně praktické rady a možnost (dostatečný prostor) pro sdílení našich zkušeností či problémů, děkuji za cenné rady.”

„Oceňuji srozumitelný popis situací a jejich důsledků. Hodně příkladů z praxe.”

„Děkuji za konkrétní příklady a tipy, které se dají přenést do praxe.”

„Vzdělávání bylo přínosné, pomáhá mi otevřít nové možnosti mé reakce na děti a řešení krizových situací.”

„Školení bylo vedeno přehlednou a jasnou formou. Bylo přínosné.”

„Děkuji za profesionálně vedený kurz, byla snaha přizpůsobit se našim potřebám a byl orientován do praxe.”

„Vzdělávání hodnotím jako velice přínosné. Jsem ráda, že jsem si mohla vše vyzkoušet a na vše se zeptat a cítila se bezpečně.”

„Výborný obsah i struktura + lehká variabilita se zaměřením na konkrétní problematiku přinesenou účastníky – super.”

Ze strany MŠMT byl systém Průběžného vzdělávání změněn a vzdělávací akce tohoto charakteru již nemohou být akreditovány, a to s platností od září 2023, pro bližší informace vizte následující vysvětlení:
https://msmt.gov.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/predpokladane-zmeny-v-akreditacich-vzdelavacich-programu-v
Klíčový výňatek z prohlášení stran financování průběžného vzdělávání: „Zároveň již není akreditace vzdělávacích programů prohlubujícího vzdělávání podmínkou pro čerpání finančních prostředků z dotačních programů, zejména z tzv. šablon Operačního programu Jan Amos Komenský nebo výzev v rámci Národního plánu obnovy."

Kontakty

Pokud chcete podpořit své pedagogy či rodiče u vás ve škole, kontaktujte koordinátora na uvedeném e-mailu či telefonním čísle.

V případě jakýchkoli dotazů se na nás rovněž neváhejte obrátit.

Bc. Filip Kadlec
Koordinace a řízení Dalšího vzdělávání, Selektivní prevence, Indikované prevence

Email: kadlec@proximasociale.cz
Telefon: +420 777 471 803

PhDr. Eva Weislová
Vedoucí sekce vzdělávání a prevence

E-mail: weislova@proximasociale.cz
Telefon: +420 777 471 803

 

Proxima Sociale o.p.s.

Sídlo:
Rakovského 3138/2
Praha 4 – Modřany
143 00
IČO: 49625624

Telefon office: +420 277 007 280
(Po–Pá, 8–16)

E-mail: office@proximasociale.cz
Datová schránka: s68qf4d
Číslo účtu: 35-5842040247/0100

Kontakty

Mgr. Jindřich Racek
Ředitel
E-mail: racek@proximasociale.cz
Telefon: +420 775 610 004

Mgr. Hana Solařová
Vedoucí rozvoje programů/Zástupkyně ředitele
E-mail: solarova@proximasociale.cz
Telefon: +420 774 610 092

Ludmila Borovková
Vedoucí ekonomka
E-mail: borovkova@proximasociale.cz
Telefon: +420 776 610 411

Donátoři

Vážíme si Vaší důvěry – děkujeme, že jste s námi.
Dále nas podporují
Podívejte se zde

Podpořte nás