Selektivní prevence

Co očekávat

Program Selektivní prevence je určen žákům ZŠ a studentům SŠ v Praze a ve Středočeském kraji. Selektivní prevence představuje nástroj, s jehož pomocí lze zmírnit a posléze i zastavit projevy rizikového chování v třídních kolektivech s narušenými vztahy. Programy Selektivní prevence usilují o zajištění bezpečného třídního klimatu a rozvoj klíčových sociálních kompetencí žáků a studentů – schopnosti efektivně komunikovat, řešit konflikty a čelit sociálnímu tlaku. Program se zaměřuje na třídu jakožto celek, nikoli na vybrané jedince. Konkrétní cíle a forma práce vycházejí z aktuálních potřeb třídy a jsou vždy dojednávány v součinnosti s třídním učitelem, školním metodikem prevence a lektorskou dvojicí. Program předpokládá aktivní zapojení žáků, třídních učitelů a popř. asistentů pedagoga.
Program Selektivní prevence je vhodné zařadit v případě, že se snažíte rozkrýt aktuální situaci ve třídě, pracujete se třídou s narušenými vztahy, v níž dochází nebo již došlo k posunu norem chování, řešíte vyčleňování jedinců z kolektivu, či naopak chcete podpořit nově příchozího žáka. Selektivní prevence představuje šanci společně přenastavit normy na zdravé a respektující, a zajistit tak každému jednotlivci ve třídě podpůrné prostředí.
Odrazovým můstkem pro realizaci programu je úvodní konzultace s třídním učitelem a dalšími relevantními pracovníky školy, případně též volitelné vstupní dotazníkové šetření, jehož cílem je zmapovat aktuální třídní klima pohledem žáků a k němuž musejí zákonní zástupci žáků vyslovit písemný souhlas. Dle časové dotace je návazný program rozdělen obvykle do 2–3 bloků. Po každém bloku je realizována konzultace lektorujících s třídním učitelem a z celého programu je vyhotovena závěrečná zpráva. Informace o možných podobách programu naleznete v sekci Nabídka.
Z Programu Selektivní prevence profituje jak třídní kolektiv, tak pedagogičtí pracovníci školy. Program nabízí dostatečný prostor pro otevření a řešení důležitých témat mezilidských vztahů mezi žáky. Třídní kolektiv má rovněž příležitost lépe se vzájemně poznat, společně čelit náročným situacím, zažít úspěch a diskutovat nad aktuálním stavem třídy. Zúčastněným pedagogickým pracovníkům nabízíme průběžný konzultační servis a na základě zmapování aktuální situace vyhotovujeme závěrečnou zprávu o průběhu programu poskytující konkrétní, avšak vůči jedincům vždy maximálně anonymizovaná doporučení pro návaznou práci s kolektivem. Po domluvě je možná účast lektorujících na třídních schůzkách či na trojstranné konzultaci škola–rodina–lektorující.

Časté dotazy

Třídní učitel zastává v průběhu programu roli pozorovatele a sedí mimo kruh, který tvoří žáci či studenti a lektorská dvojice. Kolektiv třídy tak získává jedinečnou příležitost plnit jednotlivé aktivity zcela samostatně často dokonce zapomene, že je na programu pedagogický pracovník přítomen. Třídní učitel má tak šanci pozorovat žáky či studenty nejen v běžných, ale především v méně obvyklýchvypjatějších situacích a vzájemných interakcích, než do kterých se žáci či studenti běžně dostávají. 

Závěrečná zpráva z programu je důvěrná a je určena pro třídního učiteleškolního metodika prevence. Po domluvě s lektorskou dvojicí je však možné vyhotovit stručnou závěrečnou zprávu pro rodiče, která obsahuje klíčové poznatky z programu a konkrétní doporučení pro návaznou práci se třídou. Pokud byste považovali za důležité informovat o programu rodiče žáků i jinou formou, nabízíme také možnost účasti lektorujících na třídních schůzkách. 

Určitě ano. Pokud máte pocit, že se v delším časovém horizontu po realizaci Programu Selektivní prevence situace ve třídě nezlepšila, kontaktujte koordinátora Selektivní prevence. Společně prokonzultujete aktuální dění ve třídě a na základě vašich potřeb a preferencí vyberete nejvhodnější program, který lze upravit přímo vám na míru”.  

Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Pakliže máte důvodnou obavu, že se část třídy z různých důvodů programu nezúčastní, termíny sdělovat nemusíte. Může se jednat o negativní přednastavení žáků či rodičů vůči prevenci nebo např. situaci, kdy rodiče dítěti „prodlouží víkend" tehdy, když je program naplánován na pondělí či pátek. Pokud chcete naopak podpořit a zdůraznit důležitost programu, můžete termíny velmi výrazně komunikovat se silným doporučením zúčastnit se. Volba je tedy na vás a doporučujeme ji učinit na základě posouzení aktuální situace. Pakliže si nejste jisti, jak Program Selektivní prevence komunikovat, neváhejte se nám ozvat, podpoříme vás.

Doporučujeme ponechat vedení a organizaci celého programu na lektorské dvojici. Vzhledem k povaze a cílům programu je pravděpodobné, že se žáci v jeho průběhu mohou dostat do vypjatých situací, v nichž budou jednat pod vlivem emocí. Lektorující jsou na to připraveni a vždy jednají s důrazem na to, aby byl program ve svém celku a důsledku bezpečný a zároveň dokázal osvětlit a pojmenovat problematické momenty fungování třídy a jejího klimatu. Vidět žáky či studenty v přirozené (byť i nerespektující) interakci je však jedním z nástrojů programu, který pomáhá definovat oblasti, v nichž je potřeba započít změny. Průběh každé aktivity vždy podléhá následné společné reflexi. Pokud by lektorující vyhodnotili zásah třídního učitele do programu jako žádoucí, jasně a zavčas své stanovisko třídnímu učiteli sdělí. Pokud má vyučující potřebu zasáhnout, je žádoucí, aby tento svůj záměr nejprve konzultoval s lektorujícími, aby byl společný postup co nejefektivnější.

Bohužel ne, zázračnými postupy nedisponujeme. V rámci programu je možné a žádoucí identifikovat problematické momenty a započít změny, opětovně nastavovat bezpečné prostředí a prosociální, bezpečné třídní klima. Celková, dlouhodobá efektivita programu se odvíjí nejen od samotné realizace programu, ale i od toho, jak na něj pedagogové, popř. škola jako celek navážou. V tomto ohledu poskytujeme podporu v podobě konzultací vyučujícího s lektorujícími a závěrečné zprávy s doporučeními pro další práci s kolektivem. Skutečnost je tedy taková, že některé skupinové normy mohou být v konkrétní třídě zakořeněné klidně roky. Za několik hodin tak opravdu není možné provést kompletní změnu – lze ji však započít a „vyplout správným směrem". V případě potřeby je samozřejmě možné nabídnout třídě opakovanou podporu formou návazného programu.

Nejsme Igor Hnízdo. Naším cílem není ve vaší třídě nastolit atmosféru strachu, křičet, či dokonce vyhrožovat. Nechceme, aby se žáci chovali vzorně pouze po dobu naší přítomnosti. Snažíme se navázat se třídou symetrický a respektující vztah a poskytnout jí dostatečný prostor k řešení aktuálních témat při zajištění bezpečného prostředí. Zároveň jsme však velmi striktní a transparentní v otázce dodržování pravidel programu – případnému porušování pravidel a jeho momentálním dopadům na konkrétní žáky i celý třídní kolektiv je ze strany lektorské dvojice věnována velká pozornost. 

Nabídka

Nabídka programů Selektivní prevence
Nejste si jistí, co se ve třídě aktuálně děje, máte neblahé tušení a neradi byste podcenili situaci? Pomůžeme vám zorientovat se do té míry, kterou budete potřebovat.
ZÁKLADNÍ MAPOVÁNÍ
4 hod. přímé práce se třídou + 2 hod. konzultací
Realizace v jeden den, případně ve dvou dnech, a to následujícím způsobem:
1. vstup: 1 hod. úvodní konzultace + 2 hod. práce se třídou
2. vstup: 2 hod. práce se třídou + 1 hod. závěrečná konzultace
ROZŠÍŘENÉ MAPOVÁNÍ
6 hod. přímé práce se třídou + 2 hod. konzultací
Realizace v jeden den, případně ve dvou dnech, a to následujícím způsobem:
1. vstup: 1 hod. úvodní konzultace + 3 hod. práce se třídou
2. vstup: 3 hod. práce se třídou + 1 hod. závěrečná konzultace
Máte náročný kolektiv, sami potřebujete nabrat dech a získat konkrétní doporučení? Nabízíme vám komplexní zhodnocení situace a nastartování prvních kroků ke změně.
KOMPLEXNÍ PROGRAM
11 hod. přímé práce se třídou + 3–5 hod. konzultací
Vstupní konzultace, sociometrické a socioklimatické dotazníkové šetření a 
následně 2–5 vstupů pro práci se skupinou (dle domluvy v délce 2–5 hod., dle věku a potřeb žáků), na něž vždy navazuje hodinová konzultace.
KRÁTKÝ NÁVAZNÝ PROGRAM
3 hod. přímé práce se třídou + 2 hod. konzultací
Jeden vstup: 1 hod. úvodní konzultace + 3 hod. práce se třídou + 1 hod. závěrečná konzultace
PROGRAM „NA MÍRU”
hodinová dotace dle domluvy
Pokud potřebujete program více uzpůsobit vašim aktuálním možnostem a preferencím, neváhejte nás kontaktovat – pokusíme se společně nalézt optimální řešení pro co nejefektivnější výsledek.

Ceník

Reference

Zajímá vás, jak hodnotí naše programy vyučující z jiných škol?
„Vedení programu bylo profesionální a důsledné, přitom milé a laskavé. Vzájemné doplňování fungovalo mezi oběma lektorkami.“ (ZŠ Antonína Čermáka)

„Bylo zajímavé žáky ve třídě vidět v různých situacích, které nejsou typické pro běžný den.” (ZŠ Campanus)

„Přístup lektorek byl profesionální, objektivní, vnímavý. Přistupují individuálně k potřebám žáků i přesto, že je znají chvíli!” (ZŠ Chýně)

„Oceňuji, že jsem mohla být na celém programu přítomna. V roli pozorovatele jsem odhalila spoustu informací o jednotlivých dětech, ale i o celém kolektivu. Vše jsem měla možnost konzultovat s lektorkami.” (ZŠ Ke Kateřinkám)

„Program byl promyšlený, dobře vedený. Lektorky aktivně a adekvátně reagovaly na aktuální situaci a atmosféru ve třídě a uměly ji využít. Velké dík!” (ZŠ Mendíků)

„Pro třídu ideální program, ač se možná našly jiné problémy, které se řešily, než ten, se kterým se do programu šlo. To ovšem vnímám jako přínos.” (Gymnázium Voděradská)
Stejně důležitá je pro nás zpětná vazba od žáků a studentů.
„Užitečné byly aktivity na společnou kooperaci a celkovou domluvu. Zlepší se vlastnosti třídy po všech stránkách.” (studentka 3. ročníku, Gymnázium Jaroslava Heyrovského)

„Lektorky byly tolerantní a milé (měly hodně trpělivosti s naší třídou).” (žákyně 8. třídy, ZŠ Dolní Chabry)

„Lektorky byly klidné, vždycky všechno vysvětlily a nekřičely na nás.” (žák 5. třídy, ZŠ Chýně)

„Nejužitečnější se mi zdály aktivity, na kterých jsme pracovali jako třída dohromady.” (žákyně 7. třídy, ZŠ U Vršovického nádraží)

„Lektorky na nás byly hodné, i když někdo někdy vyrušoval.” (žák 8. třídy, ZŠ U Vršovického nádraží)

„Zajímavé bylo přenesení celé třídy přes bažinu, protože jsme museli všichni vzájemně komunikovat.” (žákyně 7. třídy, ZŠ Klecany)

„Líbilo se mi to s těma fotkama, protože jsme přišli na to, jak si sebe navzájem všímáme.” (žákyně 7. třídy, ZŠ Stross Letohradská)

Certifikace

Certifikace Selektivní prevence
Pro bližší informace o prodloužení certifikace vizte následující vyjádření MŠMT.
https://msmt.gov.cz/uploads/dopis_nm_informace_k_pozastaveni_01072019.pdf

Kontakty

Pokud máte zájem o realizaci Programu Selektivní prevence, kontaktujte prosím jeho koordinátora na uvedeném e-mailu či telefonním čísle.

V případě jakýchkoli dotazů či v případě potřeby konzultace se na nás rovněž neváhejte obrátit.

Bc. Filip Kadlec
Koordinace a řízení Selektivní prevence, Indikované prevence, Dalšího vzdělávání

Telefon: +420 777 471 805 
E-mail: kadlec@proximasociale.cz

PhDr. Eva Weislová 
Vedoucí sekce vzdělávání a prevence

Telefon: +420 777 471 803
E-mail: weislova@proximasociale.cz

 

Proxima Sociale o.p.s.

Sídlo:
Rakovského 3138/2
Praha 4 – Modřany
143 00
IČO: 49625624

Telefon office: +420 277 007 280
(Po–Pá, 8–16)

E-mail: office@proximasociale.cz
Datová schránka: s68qf4d
Číslo účtu: 35-5842040247/0100

Kontakty

Mgr. Jindřich Racek
Ředitel
E-mail: racek@proximasociale.cz
Telefon: +420 775 610 004

Mgr. Hana Solařová
Vedoucí rozvoje programů/Zástupkyně ředitele
E-mail: solarova@proximasociale.cz
Telefon: +420 774 610 092

Ludmila Borovková
Vedoucí ekonomka
E-mail: borovkova@proximasociale.cz
Telefon: +420 776 610 411

Donátoři

Vážíme si Vaší důvěry – děkujeme, že jste s námi.
Dále nas podporují
Podívejte se zde

Podpořte nás