Vyučující se do průběhu programu aktivně nezapojuje. V kruhu s žáky a žákyněmi sedí pouze lektorská dvojice, a vyučující má tak jedinečnou možnost vžít se do role pozorovatele a sledovat projevy chování třídního kolektivu. Pokud je po programu domluvena konzultace, může vyučující sdílet své pozorování s lektorskou dvojicí a diskutovat o průběhu programu.
Nikoli. Závěrečná zpráva z programu je důvěrný dokument. V případě potřeby však můžeme vyhotovit zprávu pro rodiče, která je kratší a obecnější než závěrečná zpráva z programu.
Jeden a ten samý program s totožnou náplní určitě ne. Pokud však máte pocit, že je v dané třídě potřeba otevřít dané téma opětovně, lze na něj navázat, více jej rozvinout – zkrátka jít v daném tématu více do hloubky. V takovém případě je třeba komunikovat takovouto zakázku s koordinátorkou programu Primární prevence.
Lektorská dvojice utvoří s třídním kolektivem kruh ze židlí a domluví se s žáky a žákyněmi na pravidlech programu, jejichž dodržování neustále hlídá a případná porušení ihned oslovuje a řeší. V programu se střídají dynamičtější aktivity, které mohou být ze své podstaty hlučnější, s aktivitami diskusního a reflektivního charakteru. Dodržujeme přestávky v délce, na kterou jsou žáci a žákyně zvyklí.
Před programem probíhá krátká konzultace (v řádu minut), kdy lektorující zajímá aktuální situace ve třídě a specifika daného kolektivu. Stejně tak po skončení programu vzniká prostor pro společnou reflexi a sdílení pozorování z programu. U vztahových bloků následuje konzultace v délce 1 vyučovací hodiny (45 min.).
Důrazně doporučujeme zvolit minimálně tříhodinový program, a to především na II. stupni. Během dvou hodin nelze předat dostatečné penzum informací ani realizovat smyslupné aktivity, a tím pádem není možné naplnit stanovené cíle programu. Vztahové programy na II. stupni NELZE realizovat ve dvou hodinách.
Po včasné dohodě určitě ano. Je však třeba počítat s tím, že cena takového programu bude vyšší oproti programům ze standardní nabídky.
Prevence je nejúčinnější v momentě, kdy je včasná. Edukovat tedy např. žáky a žákyně 9. ročníku o rizicích alkoholu a kouření je zkrátka pozdě. V naší nabídce najdete u každého z témat doporučený ročník, rádi Vám také pomůžeme s vypracováním plánu primární prevence. Ideální je, když se na výběru tématu podílí třídní učitel, školní metodik prevence a popř. třídní kolektiv.
Mgr. Michaela Hladká
Koordinace a řízení Primární prevence
Telefon: +420 775 608 508
E-mail: hladka@proximasociale.cz
PhDr. Eva Weislová
Vedoucí sekce vzdělávání a prevence
Telefon: +420 777 471 803
E-mail: weislova@proximasociale.cz